Ik ben gefascineerd door de geschiedenis van ons eten. Het leek me dan ook leuk een serie te maken waarin ik de geschiedenis van beroemde gerechten en producten onder de loep neem. In deel 39 van de serie: Maggi bouillonblokje en Red Bull energy drink!
Maggi bouillonblokjes
Het verhaal van Maggi begint in 1884. In het door ondervoeding geteisterde Zwitserland bedenkt Julius Maggi een volksvoedingsmiddel dat bestaat uit peulvruchten. Een goedkope bron van eiwitten met een hoge voedingswaarde. Julius kreeg de smaak te pakken en ging door met zijn keukenvindingen. Hij bedacht de Maggi aroma voor in de soep en een instant soep die gezond, snel en betaalbaar was. In 1908 volgde het inmiddels wereldberoemde bouillonblokje.
Een aantal jaren daarvoor werden er door Justus von Liebig al bouillonblokjes gemaakt. Deze bestonden echter uit vlees en kruiden. De blokjes van Maggi werden gemaakt van gedenatureerde plantaardige eiwitten. Een grondstof die smaakt naar vlees maar veel goedkoper te produceren is.
In de Nederlandse keuken worden bouillonblokjes eigenlijk alleen gebruikt voor het maken van soep. In veel buitenlandse keukens, waaronder de Surinaamse, is de liefde voor bouillonblokjes groot. En dan het liefst kippenbouillon.
Wist je dat in veel landen alle bouillonblokjes maggi heten? Of ze nu van Knorr, Star of – de naam zegt het al – van Maggi zijn. Dat noemen ze in de taalkunde een antonomasie: wanneer een merknaam zo populair is, dat deze de productnaam vervangt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor luxaflex, vaseline en aspirine.
In marketingtermen noemen ze dit ook wel merkverwatering. Want je merk wordt eerlijk gezegd een stuk minder sterk als het publiek ieder merk voor jouw merk aan ziet. Als ze dan ook nog eens de kleuren gaan overnemen (Maggi rood & geel) dan is het einde helemaal zoek!
Red Bull energy drink
Red Bull geeft je vleugels! Maar wist je dat dit energy drankje al 45 jaar geleden vleugels gaf aan Thaise vrachtwagenchauffeurs?
Het was dan ook niet een Oostenrijker maar de Thai Chaleo Yoovidhya die als kleine farmaceut dit drankje ontwikkelde in 1976. Het logo bestond toen al uit twee rode stieren die elkaar aanvielen. Het zijn een type ‘Indiase bizons’ die in Thailand Krating werden genoemd. Het drankje kreeg dan ook de naam Krating Daeng.
De Oostenrijker Dietrich Mateschitz – op zakenreis in Thailand – kocht de energydrank om van zijn jetlag af te komen. Met succes. Samen met Chaleo richtte hij the Red Bull energy drink op, waarbij Chaleo zorgde voor de originele formule en Dietrich voor de marketing.
Chaleo Yoovidhya overleed in 2012 op 88-jarige leeftijd als één van de rijkste mannen van Thailand.
Toen wij in Thailand waren kocht Bodhi regelmatig deze Thaise Red Bull (in bruine glazen ‘apothekers’ flesjes) voor nog geen 25 cent. De blikjes waren meer dan 6x duurder!
Ook een leuke tip voor als je in de buurt van Salzburg bent: het gratis toegankelijke Red Bull museum Hangar 7.