Elke dag verschijnen er nieuwe producten in de supermarkt. Wist je dat Nederland koploper is in Europa op het gebied van het aantal productintroducties van levensmiddelen? Tussen de 1500 en 2000 nieuwe producten of merken verschijnen er jaarlijks in de supermarkt. Zeven van de 10 productintroducties verdwijnen echter ook weer stilletjes uit de schappen. Wat zijn die verdwenen merken en/of producten en waarom zijn ze niet meer te koop?
Wheel of retail
De gouden wheel of retail – georganiseerd door Distrifood – is de prijs voor de beste introductie in de supermarkt. De winnaar van 2017? Hak met peulvruchten in stazak. De winnaar van vorig jaar was Spa Touch Of, gezonde watertjes met een fruitsmaakje. In 2015 won de ovenrange van Kwekkeboom, omdat een kroketje uit de oven een gezonder imago lijkt te hebben dan die uit de frituur. Gezond, al dan niet vermeend, blijkt het dus goed te doen in de supermarkt. Alhoewel sommige gezondheidstrends ook weer verdwijnen. Zoals ‘light’ producten.
Light
Van light Pringles – die echt niet veel minder calorieën bevatten dan gewone chips – tot light chocolademousse…. Het werd gewoon niet meer verkocht. Light producten verdwenen dan ook rap uit de schappen. Zoals ook de Magnum Light. Terecht geflopt naar mijn idee. Je eet een Magnum of je eet ‘m niet!
De nieuwe light heet tegenwoordig puur natuur, ‘laag in calorieën’ (een tenenkrommend angliscme), gluten- of lactosevrij. Voor zolang het duurt….Holy Soda – de natuurlijke frisdrank, laag in calorieën – heeft het al niet gehaald.
Imagoschade
Soms verdwijnt een merk uit de schappen, omdat de opgelopen imagoschade zo groot is, dat er geen reclame meer tegen bestand is. Doordat een consumentenprogramma aantoont dat de verpakking niet veilig is (zoals de ontploffende limonadeflessen van Exota), maar soms ook door eenvoudige, stomme pech. Denk maar eens aan de oudejaarsconference uit 1989 waarin Youp van ’t Heck eigenhandig het alcoholvrije biermerk Buckler om zeep hielp
Ook de eens zo populaire Bacardi Breezer verloor snel aan populariteit toen termen als ‘breezerseks’ en ‘breezersletje’ hun intrede deden in de Nederlandse taal. Breezer is nog wel verkrijgbaar, maar in slechts een paar smaken en verstopt achter de Radlers …
Een andere naam
Door globalisering verdwenen sommige merken niet uit de schappen, maar kregen ze een andere naam. Zo veranderde Smith’s Chips in Lay’s en – iets langer geleden – Raider in Twix.
Maar soms wordt aan een product ook een nieuwe naam gegeven om de eerdere – mislukte – lancering te vergeten. Neem bijvoorbeeld Jillz, het ‘vrouwen’-ciderdrankje van Heineken. Eerder kwam het drankje al op de markt, toen onder de naam Charli. Consumentenonderzoek wees echter uit dat die naam niet goed aansloeg onder de doelgroep. Exit Charli, welkom Jillz!
Voor de verandering
Soms proberen de grote merken weleens wat nieuws uit. Zoals een transparante versie cola, Pepsi Crystal, en een knalblauwe variant, Pepsi Blue. Beide bleken – ondanks de grootschalige campagnes – niet echt aan te slaan. Hetzelfde gebeurde met de 7UP Ice Cola, ook een transparante colavariant.
Nog zo’n gevalletje van ‘schoenmaker blijf bij je leest’ is de groene ketchup van Heinz. Leuk bedacht, zag er bijzonder uit, maar niemand wilde het kopen. Ketchup.is.rood. Punt.
Terug van weggeweest
Soms komen verdwenen merken of producten ook weer terug. Populair ijs uit de jaren ‘90 was de Winner Taco, althans die populariteit bleek later. Want toen eind jaren ‘90 dit ijsje door Ola uit de handel werd gehaald, zijn er zelfs petities op internet verschenen (Hyves, rond 2006) om dit ijsje weer terug te krijgen. En Ola heeft geluisterd, want in 2014 is de Winner Taco weer in het assortiment opgenomen!
Ondanks de imagoschade die Exota-limonade opliep in de jaren ’70, durfde een aantal jonge ondernemers het aan dit drankje in 2015 opnieuw op de markt te brengen. En het lijkt er op dat de mooie retro beugelflessen met pure limonade (gewoon met suiker) een succes zijn.
Retro doet het sowieso goed. Zo is Benbits kauwgom weer te koop, net als Caraco ijs (Mexicaantje, oranje hoed), Brio en Ranja.
Nutteloos
Sommige productintroducties blijken ook gewoon nutteloos te zijn. Toen de Senseo op de markt kwam en ongekend populair bleek te zijn, haakten productontwikkelaars al snel op de trend in. Want als je koffie in een pad kunt stoppen, dan moet dat toch ook kunnen met bijvoorbeeld thee? Of chocolademelk?
Enter de T-pad, waarvoor je ook nog eens een speciale T-padhouder moest aanschaffen. Gelukkig kreeg de consument ook wel in de gaten dat dit wel een hele dure manier van thee zetten was. En of het nou zoveel makkelijker ging?
Ook Chocomel Hot – de chocomelpads voor de Senseo – overleefde de hype niet. Hoeveel mensen zullen nog zo’n speciale chocomel- of T-padhouder in de la hebben liggen?
Verdwenen merken – persoonlijk gemis
Maar het ergste is het wanneer juist die producten, die je altijd blind in je karretje gooide en al jaren kocht, opeens – zonder waarschuwing – niet meer worden verkocht.
Zo droom ik nog regelmatig van de ‘nootgevallen’ van Duyvis, heerlijke nootjes in een jasje van fijngemalen nootjes. Of de Pringles Wasabi, zoooo lekker pittig! De Unox Knaks gevuld met kaas, de walnoten-pindakaas van AH en ja, ook de Bacardi Breezer watermeloen. Het zullen helaas wel zoete (en hartige) herinneringen blijven. Ik schreef overigens al eerder een artikel over mijn favoriete producten die inmiddels niet meer te koop zijn.
Welk favorieten product van jou is er uit de schappen verdwenen? Laat het me weten, gedeelde smart is halve smart! Alle verdwenen merken en producten verzamelen!
Onzettend leuk geschreven, ik had er eerlijk gezegd nooit zo bij stil gestaan. Heel vaak vind ik nieuwe producten maar ‘fratsen’, zoals die met gezondheidsclaims of inderdaad, groene ketchup. Die laatste was eigenlijk de enige die ik me nog kon herinneren. En nu ik diep nadenk: Je had eerst pindakaas en chocoladepasta in één pot. Bestaat dat nog? Wij vonden het altijd onzin, want we hadden gewoon twee losse potten op tafel. 😉
Sommige Magnum-exclusives zouden wat mij betreft wel in het assortiment mogen blijven, zoals bijvoorbeeld pure chocolade en framboos. Hmmm…
Josephine recently wrote… Regency DIY: Lavendelzakjes maken
https://www.myinnervictorian.nl/lavendelzakjes-maken-regency-diy/
Jaaaaa, dat heb ik dus ook. De Magnum after eight!
Leuk artikel!
De Pepsi blue was ik rond die tijd helemaal gek op. Grappig.
Mijn neefje dronk het graag, die ging er echt van stuiteren (van al die kleurstoffen waarschijnlijk)
Super leuk weer Anne-Marie!! Jilz is naar mijn weten heel bewust onder de naam Charlie naar buiten gebracht om te testen. Het was al vanaf moment 1 duidelijk dat die naam niet zou blijven als het aan zou slaan. Weet je trouwens waar de naam Charlie vandaan komt…denk even aan een Charlene en Heineken (van wie Jillz is).
Die breezer watermeloen maakte wij trouwens altijd super lekkere sausjes mee. Jammer dat die er niet meer is. Maar wat was dat spul zoet!
Hé dat wist ik idd niet!
Benbits! Jee dat is lang geleden!
Die blauwe pepsi had ik 15 jaar geleden tijdens een verjaardag en we noemden het allemaal ‘antivries’. Ik was er gek op, ik mis deze gekke cola variant wel.
Het schijnt nog wel verkocht te worden op de Filipijnen als Pepsi Pinas….beetje uit de buurt 🙂
jeetje benbits hahah dat weet ik nog wel :D. en even denken hoor ja die kingsize cornetto’s, die zie ik ook nergens meer
Er is wel een cornetto King Cone, is dat niet hetzelfde?
Leuk om te lezen!
Die tea pads inderdaad. Ranja had van mij weg mogen blijven trouwens.
En ben bits is wel terug, maar smaakt zo veel minder dan in mijn geheugen gegrift stond. Jammer is dat!
Dat had ik ook met Benbits! Maar in je herinneringen zijn dingen toch vaak anders (beter, groter, leuker).
Wat een leuk artikel! Ik mis nog steeds de cheese popcorn van Lays (of Smiths zoals de naam toen was) – wie weet komt die ook ooit terug – hope so ?
Die kan ik me niet herinneren! Er zijn tegenwoordig veel soorten popcorn gekomen, zit daar geen goed alternatief bij?
Wat een leuk artikel! Die blauwe cola herinner ik me nog ja, dat is een tijd geleden zeg! De winner Taco heb ik ondanks de herintroductie niet meer gespot, daar was ik zo gek op!
Het schijnt dat ze vooral bij benzinestations worden verkocht!
Aaah zo leuk om te lezen dit! Ik sta er zelf totaal niet bij stil, misschien daarom zo leuk om te lezen!!
Dank je we!
Wat een leuk artikel! Tijdens het lezen veel oh’s en ah’s van herkenning en gemis. Van sommige artikelen is het maar goed dat ze van de markt gehaald zijn 🙂