Ik ben dol op de bladen die door supermarkten worden uitgegeven. Het zijn vaak complete tijdschriften, gaan over koken en eten en zijn nog gratis ook! De bekendste is natuurlijk de Allerhande (sinds 1954, toen nog in krantformaat). Maar de laatste jaren heeft de Appie serieuze concurrentie gekregen van andere supermarkten. Hieronder een overzicht van het aanbod en mijn ‘professionele’ mening. Een bepaalde supermarkt niet in de buurt? Alle bladen zijn ook online in te zien of zijn te downloaden in de app store.
Supermarktbladen
Allerhande (AH)
Frequentie: maandelijk
Sinds: 1954
Oplage: 2,3 miljoen
Verkrijgbaar: in de supermarkt, online te bekijken of te downloaden in de appstore
Is toch wel een beetje de moeder van alle supermarktbladen. De insteek is de laatste jaren wat meer verschoven van exclusief naar alledaags. Het blijft een fijn blad om te lezen met iedere keer wel weer recepten die je naar de keuken doen lopen. Met name de Allerhandes die met Kerst en Pasen verschijnen vinden gretig aftrek. Ook populair is het jaarlijks terugkerende Italië-nummer. Pluspunten zijn de bereidingsvideo’s op internet en de uitgebreide informatie over prijs, kooktijd en voedingswaarden. Blijft toch wel mijn nummer één.
Hallo Jumbo (Jumbo)
Frequentie: 13 x per jaar
Sinds: 2012
Oplage: 1.000.000
Verkrijgbaar: in de supermarkt of online
Net als AH kiest Jumbo voor een thema per magazine (kerst, Pasen, lente, BBQ). Mooi dik en mat papier. Krijgt wat mij betreft een goede tweede plaats!
Boodschappen (Hoogvliet/Plus/Coop/Poiesz/Dekamarkt/Deen/Boni/Jan Linders)
Frequentie: maandelijks
Sinds: 1992
Oplage: 2 miljoen
Verkrijgbaar: bij een van de 21 winkelformules van de Superunie en online
Ook Boodschappen werkt met themanummers. Recepten voeren de boventoon maar daarnaast is er ook aandacht voor vaste rubrieken als lezerspost en “groeten uit”.. Blad wordt eigenlijk steeds beter, met mooie fotografie en leuke en handige tips.
Ditjes & Datjes (Dirk van de Broek/Dirxk III slijterijen)
Frequentie: maandelijks
Sinds: 1994
Oplage: 650.000
Verkrijgbaar: gratis mee te nemen bij de supermarkt, reisbureau, slijter of drogist en online
Ditjes en Datjes noemt zichzelf ‘een gezellig familieblad’ en dat is het ook. In tegenstelling tot de andere bladen is dit blad minder een verzameling recepten en een overzicht van het supermarktaanbod maar meer een soort ‘Weekend’ met interviews met binnen- en buitenlandse sterren, gossip en huis, tuin en keukentips. Op de cover ook altijd een bekende neder- of buitenlander, geen gerechten. Gewoon een gezellig blad, maar biedt weinig inspiratie als je van koken houdt. De recepten zijn vrij eenvoudig en doorsnee. En voor de liefhebbers verschijnt naast de Ditjes & Datjes drie keer per jaar het blad ‘Oranje Boven’. Geheel gewijd aan koningshuizen in binnen- en buitenland en met een oplage van 450.000 groter dan alle Nederlandse Oranjebladen bij elkaar.