Home » Tips om efficiënt te werken
tips om effcient te werken - to do list

Tips om efficiënt te werken

Ik hoor het wel vaker mensen zeggen: waar haal je al die energie toch vandaag? Een baan, blog, gezin, sporten en daarnaast werk ik ook nog in het eigen bedrijf van mijn man (voor de administratie en boekhouding). Meestal is mijn antwoord dan dat ik alles wat ik doe zó leuk vind dat ik er energie van krijg. Maar natuurlijk heb ik zo ook mijn tips om efficiënt te werken. En die wil ik vandaag met je delen!

tips om efficient te werken lijstjes

Lijstjes, lijstjes en nog eens lijstjes

Ik kan niet zonder lijstjes. Ik heb overal lijstjes voor. To do lijstjes, to buy lijstjes, verlanglijstjes, nog te lezen boekenlijstjes, cadeau-inspiratie lijstjes, blogidee-lijstjes, boodschappenlijstjes…… Ik ben dol op lijstjes en ze zorgen ervoor dat ik overzicht hou. En eenmaal opgeschreven spookt een taak niet meer door mijn hoofd en dat creëert rust. Veel lijstje hou ik bij in de notes app op mijn iPhone. Aangezien die synchroniseert met mijn iPad en Imac (ja, ik ben Apple fan), heb ik de meeste lijstjes altijd bij de hand.

ips om efficient te werken - nee zeggen

Nee zeggen, dingen laten en keuzes maken

We hebben allemaal dezelfde 24 uur per dag te besteden. Het gaat dus meer om keuzes maken als je graag meer tijd wilt kunnen besteden aan bijvoorbeeld je hobby, sport of gezin. Die keuzes maak ik ook. Zo kijk ik vrijwel geen televisie (scheelt een tijd!!), heb ik iemand die mijn huis 1x per week schoonmaakt (heerlijk!) en een man die zijn deel in het huishouden doet (heb al in geen jaren meer een was gedraaid, gedroogd of gestreken!).

Ik ben sowieso niet zo’n ster in het huishouden en opruimen. Ooit las ik ergens ‘Wat zal je kind zich later het beste herinneren: dat je altijd tijd voor hem had of dat het thuis altijd zo netjes was’? Die kwam binnen! En sindsdien kies ik er net even iets vaker voor om wat leuks te gaan doen met Bodhi in plaats van de keukenkastjes uit te boenen. Niemand behalve ik die daarin kijkt toch?

Ook probeer ik bewust nee te zeggen tegen dingen die relatief veel tijd kosten en niets ‘opleveren’. En nee, het is niet erg om je kind voor het kerstontbijt een kerststol en servetjes uit de supermarkt mee te geven. Hij wordt er niet minder populair door, en jij geen betere moeder!

tips om efficient te werken piekmoment

Ken je piekmoment!

Een van de beste tips om efficiënt te werken is weten wanneer je piekmoment is! Ik ben een ochtendmens bij uitstek. Ik piek zo tussen 8.00 en 12.00 uur optimaal. Maar na vier uur ’s middags zak ik in en na het avondeten hoef je niet veel meer van mij te verwachten. Als je dat van jezelf weet, is het dan ook zaak om hier zo optimaal mogelijk gebruik van te maken. Plan belangrijke taken en taken waarvoor concentratie nodig is in op tijden dat jij op je best bent. Heb ik een drukke dag voor de boeg? Dan sta ik gerust om half zes op. Moeilijke telefoontjes of belastingaangiftes doe ik dus in de ochtend. Social media bijhouden en andere blogs lezen doe ik lekker ’s avonds, op de bank op mijn iPad.

tips om efficient te werken kikker

Eat the frog

Ken je dat? Dat je dat ene vervelende klusje steeds maar voor je uit blijft schuiven? Dat vervelende mailtje, die tandartsafspraak maken, de belastingaangifte of het ontkalken van het koffieapparaat? Dat je eerst die vijf eenvoudige klusjes van je lijstje wegwerkt (want dat streept weer zo leker af?). Een mooi Engels woord daarvoor is ‘procrastinating’: dingen voor je uit schuiven.

En oh, wat ben ik daar goed in, procrastinating. Daarom pas ik regelmatig bewust de ‘eat the frog’  methode toe. Eat the frog is een techniek uit het gelijknamige boek van Brian Tracy en gebaseerd op een uitspraak van Mark Twain:

“Als je de ochtend begint met het eten van een levende kikker, zal de rest van de dag een makkie zijn!”

Waar het dus op neer komt is dat je je dag begint met het meest lastige klusje van je lijstje. Het klusje waar je het minst zin in hebt of het meest tegen op kijkt. Omdat het voor je uitschuiven van juist die taak je het meest stress oplevert. En je – wanneer je die taak juist wel meteen oppakt – je de rest van de dag zo goed voelt dat je de rest van je taken fluitend wegwerkt. En geloof me, het is waar. Dus eet die kikker en ga aan de slag!

tips om effcient te werken - telefoon stil

Laat je niet afleiden

Wil je echt even doorpakken met een klus, zorg dan dat je zo min mogelijk wordt afgeleid. Ieder piepje van je telefoon, iedere nieuwe e-mail haalt je uit je concentratie. En het is al bewezen dat multitasking eigenlijk helemaal niet werkt! Dus zet je telefoon op stil (of leg ‘m in een andere ruimte) en zet alle meldingen van social media en je mailbox uit. Zet een timer (bijvoorbeeld een uur) en verbaas je over wat je allemaal kunt doen in die tijd.

tips om effcient te werken - to do list

Computer – huis – computer

Op mijn vrije dagen (ik noem het meestal mijn niet-werkdagen, want vrije dagen vind ik wat anders) pas ik vaak deze stopwatch methode toe. Ik zet de wekker op mijn telefoon en werk vervolgens steeds 40 minuten achter de computer (blog, administratie, zaak Peter) en 20 minuten doe ik klusjes in huis. Even stofzuigen, vaatwasser leeghalen, caviakooi verschonen etc. Zo blijf ik nog een beetje in beweging en aan het eind van de dag is zowel mijn to do lijst afgewerkt als mijn huis netjes.

Heb jij nog een goede tips om efficiënt te werken? Deel ‘m hieronder in de reacties!

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Kook je een recept van mijn blog? Laat het mij op social media weten met de hashtag #myhappykitchen

Op zoek naar een mooi (kook)boek, keukengadget of delicatessen? Neem eens een kijkje in mijn webshop!

16 Comments

  1. Helemaal eens met deze tips! 🙂 Ik las ooit de quote: you have as many hours in a day as Beyonce. Sloeg de spijker wat mij betreft op zijn kop. Ik denk dat een lage mate an efficiëntie hem bij heel veel mensen vandaag de dag in uitstelgedrag en afleiding zit. Er gebeurt ook gewoon zoveel om ons heen heel de dag. Kwestie van die telefoon uitzetten zou je denken, maar blijkbaar is dat toch moeilijker dan gedacht haha. Bij mezelf gaat het plannen overigens vrij goed. Wel merk ik dat ik de frog niet altijd als eerste eet. En dan smaakt hij aan het einde van de dag inderdaad nog zuurder. Note to self!

  2. ik had dit zelf kunnen tiepen!! heel herkenbaar dus 😉 en hier altijd alles volgens planning!! geen planning dan is een dag beginnen hier zinloos

  3. Goeie tips! Vooral van de kikker!

  4. Dat voor je uitschuiven probeer ik dus ook niet te doen 🙂
    En ik heb ook een aantal lijstjes waar ik mee werk, maar vroeger was dat een valkuil. Had ik zo veel lijstjes, dat ik het overzicht kwijtraakte.

  5. Goede tips! Inderdaad vooruitschuiven probeer ik ook niet te doen en als een taak maar heel weinig tijd is, meteen doen. Anders heb je er meer werk aan, omdat je het moet onthouden.
    Qua bakken probeer ik ook altijd te plannen. Dus eerst de taart in de oven, daarna de koude vulling, soort bakplanning.

    • Hé wat leuk, een bakplanning! Het is sowieso altijd een goed idee om een recept eerst helemaal te lezen om niet halverwege voor een verrassing te komen staan (zoals: laat nu de crème 4 uur opstijven).

  6. Zo herkenbaar Anne-Marie! Die van de kikker ga ik onthouden. Ik ben ook ontzettend van de lijstjes, werk ook met notities in mijn telefoon en zet daarnaast ook nog eens meldingen in mijn telefoon-agenda ?

  7. Handige tips! Dat vooruit schuiven ken ik en probeer ik bewust niet meer te doen, juist “eat that frog” scheelt je uiteindelijk vaak een hoop tijd en meestal ben je nog niet eens zo lang bezig als je eerst denkt 🙂 Je stopwatch methode ga ik eens proberen, lijkt me ook een fijne tip.

  8. Lekker blog dit Anne-Marie! Superhandig! Ik ben ook van het ‘procrastinaten’…maar het scheelt zoveel tijd en stress en waarom doen we het dan niet??? Ik ga je blog opslaan in m’n FB! Thankssssss

Laat reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*