Op 4 november 1926 opende het eerste filiaal van de HEMA aan de Kalverstraat in Amsterdam zijn deuren. 90 jaar HEMA in Nederland, wat een feest! Onlangs was ik aanwezig om deze 90e verjaardag te vieren aan het fameuze filiaal 2 aan de Nieuwendijk.
HEMA stond voor Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Klanten konden in de winkel kiezen voor producten met een vaste prijs: 25 of 50 cent. Eenheidsprijzen dus. De collectie bestond uitsluitend uit dagelijkse gebruiksartikelen en van ieder soort product was er maar één. De formule sloeg aan en in 1928 kwamen er nieuwe eenheidsprijzen bij: 10, 75 en 100 cent. De eenheidsprijzen werden na de tweede wereldoorlog losgelaten.
90 jaar HEMA en food
Vanaf het begin zet HEMA in op horeca. Ook de koude en warme spijzen gaan voor eenheidsprijzen over de toonbank. Vanaf 1956 kan dat in lunchrooms die de naam Wip-in krijgen. Een naam die inmiddels weer is verdwenen.
In de top 3 van populairste HEMA producten in Nederland staan maar liefst 2 foodproducten: de rookworst en de tompouce. Op nummer 3? De (geprinte) foto! En die printen we tegenwoordig ook maar wat graag op een HEMA taart.
De rookworst
Het succes van de bekende rookworst is eigenlijk een toevalstreffer. In 1936 heeft de filiaalhouder van de HEMA aan de Nieuwendijk in Amsterdam per ongeluk te veel worsten ingeslagen voor het restaurant. Hij snijdt ze aan stukken, warmt ze op en verkoopt ze voor de winkel als snack aan het winkelend publiek. Dat blijkt zo’n succes dat er nu jaarlijks bijna 10 miljoen worsten worden verkocht. Om je even een beeld te geven: dat is een rookworst per 3 seconden!
Gebak
Ook de verkoop van gebak is vanuit toeval onstaan, wederom aan de Nieuwendijk in Amsterdam. Het gebak, dat voorheen alleen in de lunchroom verkrijgbaar was, werd in de winkel verkocht toen er op een dag teveel gebak over was. Ook dit bleek een succes en sindsdien is het gebak van HEMA een begrip. Vandaag de dag zijn vooral de tompouce (zo’n 14 miljoen per jaar!) en de fototaart populair.
De taart van Roos
Deze heerlijke red velvet taart is het resultaat van de taartenwedstrijd die HEMA eerder dit jaar organiseerde. Deze winnende taart van Roos Mijnheer is vanaf nu voor maar 10 euro te koop als ‘De taart van Roos’. En wist je dat de notencarameltaart, de winnende taart van de vorige actie uit 2012, ook nog steeds onderdeel uitmaakt van de HEMA taartencollectie?
Retro pop up taartafdeling
Voor de kick-off van het negentigjarig bestaan is in het filiaal aan de Nieuwendijk een pop up retro taartafdeling geopend met materialen uit het verleden. Deze tijdelijke taartafdeling is nog tot en met 6 november te bezoeken. Iedere dag wordt de taartafdeling bemand door oudgedienden van de HEMA die vol enthousiasme nog één keer de taarten verkopen. CEO Tjeerd Jegen deelde de eerste taartjes uit!
Ook in de andere vestigingen in het land kun je de komende weken het jubileum meevieren.
TAART.magazine van LINDA.
Deze maand als gratis cadeautje bij LINDA. het superleuke TAART. magazine. En koop je op 29 oktober een taart bij de HEMA? Dan krijg je het magazine gratis mee.
Buitenland
Sinds 1984 is HEMA ook in het buitenland te vinden. Eerst in Belgie en na de eeuwwisseling ook verder in Europa. Duitsland (2002), Luxemburg (2006), Frankrijk (2009), het Verenigd Koninkrijk (2014) en Spanje (2014). Inmiddels zijn er ruim 700 winkels in 7 landen. Vooral de Fransen zijn dol op HEMA. In Parijs zijn maar liefst 25 (!) filialen.
Benieuwd naar de populairste producten in het buitenland? Dat zijn de stroopwafels, schrijfwaren en – heel verrassend – de bellenblaas.
Foto pop up store: Studio Gemini, Paul Ridderhof
Wat een leuk artikel zeg! En dat de bellenblaas veel verkocht zou worden in het buitenland had ik zeker niet verwacht haha
Grappig he! En al die Fransen in de rij voor onze stroopwafels is ook wel erg leuk.
Die Linda.Taart is echt ontzettend leuk om te lezen! Ik kreeg hem bij mijn abonnement van de Linda.
Geniaal hoe ze altijd van die grappige invalshoeken kunnen bedenken: van stelen bij de HEMA tot letterlijk ‘ouwe taarten’ 🙂